Blog

A Boldogság Világnapján, március 20-án mi másról lehetne szó, mint a Boldog Vállakozóról.

Nem ünnepeljük régen a boldogságot, mindössze 2013 óta. Pedig nemigen lehet olyan embert találni, aki ne akarna boldog lenni.

Mit nevezünk boldogságnak?

Folyamatos állapotot vagy pillanatokat?

Hiányát valaminek, mint a stressz, veszteség, bánat, vagy inkább egyfajta többletet, mint a megelégedettség, bőség, gazdagság, kicsattanó egészség?

Nos, a kutatók szerint pozitív érzelmekkel jellemezhető mentális állapot, aminek erőssége lehet változó, de az iránya mindenképpen pozitív.  Sokan kutatták és kutatják a boldogságot. Egyikük, Martin Seligman összegyűjtötte  a boldogság alkotóelemeit:

  • öröm, élvezetek 

  • elmélyülés, elköteleződés

  • pozitív kapcsolatok  

  • értelmes célok

  • teljesítmény, siker

Mi köze mindezeknek a vállalkozáshoz?

Akkor leszünk boldog vállalkozók és boldog emberek, ha a fenti alkotóelemeket be tudjuk emelni a mindennapjainkba és a munkánkba, hivatásunkba.

A vállalkozó munkája a vállalkozása, tehát érdemes foglalkozni a témával. Már csak azért is, mert Csíkszentmihályi Mihály híres magyar pszichológus flow élmény kutatója is megmondta, hogy a boldogság legtöbbször nem csak úgy megtörténik velünk. Sokkal inkább igaz, hogy tennünk kell érte. Tanulható az, ahogyan viszonyulunk a világhoz, egyfajta belső hozzáállás következtében érzünk boldogságot. Apró kis lépésekkel közelebb kerülhetünk a hőn áhított állapothoz.

Nézzük egyenként, mit tehetünk a boldogságért vállalkozóként Seligman modellje alapján:

1.) Öröm, élvezetek, pozitív érzelmek a vállalkozásban

Szerencsés esetben olyan tevékenységet választottunk vállalkozásunk fókuszának, ami örömet okoz. Ebben az esetben a mindennapokban találunk olyan tevékenységeket, amik örömet okoznak. Ha régebben volt ilyen, de mára már nem okoz örömöt, felmerülhet a kiégés esete. Olvassunk utána, mert ez a folyamat visszafordítható, ha időben lépünk.

2.) Elmélyülés, elköteleződés a vállalkozásban

Ha szeretjük, amit csinálunk, biztosan vannak olyan pillanatok, amikor belefeledkezünk a folyamatba. Ilyenkor megáll az idő, élvezzük, amit csinálunk. Ez a flow, azaz áramlat. Ha megvan ez a tevékenység, de ritkábban van rá időnk a mindennapok ügyintézései, adminisztrációja miatt, igyekezzünk kiszervezni az unalmas időrabló feladatokat és töltsünk minél több időt az élvezetes munkafolyamattal. Meghálálja magát ez a döntés.

3.) Pozitív kapcsolatok a vállalkozásban

A vállalkozást vizsgálva kapcsolataink a partnerek, beszállítók, ügyfelek, alvállalkozók, alkalmazottak. Egy nyomasztó kapcsolat sokat ronthat általános lelkiállapotunkon, kedvünkön. Igyekezzünk megszabadulni a romboló kapcsolatoktól. A vérünket szívó ügyfél hiába fizet sokat, hosszú távon nem éri meg. Ha egész nap rossz hangulat van az irodában egy savanyú, folyton zsörtölődő munkatárs miatt, az kihat a munkára is. Ne féljünk meghozni ezeket a döntéseket. Lesz jobb! Higgyünk benne! Nem arra biztató, hogy rúgjunk ki azonnal minden rosszkedvű vagy problémát hozó ügyfelet, alkalmazottat, hanem, hogy nyitott szemmel vizsgáljuk meg a kapcsolatunkat, kérjük meg a változtatásra és ha marad minden a régiben, fontoljuk meg a kapcsolat elengedését.

Jó légkörben szárnyalunk, ezt tudjuk. Keressünk olyan embereket magunkköré a vállalkozásban is, akikkel jól érezzük magunkat. Klasszisokkal élvezetesebb lesz a munka.

4.) Értelmes célok a vállalkozásban

Az életünknek akkor van értelme, ha vannak céljaink. Értelmes, előrevivő, világot jobbító célok. Nem kell itt a Föld megmentésére gondolni. Ha kiváló szakemberként villanyt szerelünk, akkor jobbá tesszük a világot azzal, hogy a sötétben maradt ügyfélnek megoldjuk a problémáját. Ha a veszélyes világítást megjavítjuk az óvodában. Ezzel elégedetté teszünk 20 ovist ,a szüleiket és az óvónéniket. Ilyen egyszerű.

De ehhez az is kell, hogy valóban jó szakemberek legyünk, odafigyelve végezzük a munkánk, pontosak legyünk, a munkatársaink udvariasan vegyék fel a telefont, a könyvelőnk időben lekönyvelje a számláinkat stb.

Így jó szolgáltatást nyújtunk, ami elégedett, boldog ügyfeleket szül. Mi nyertünk egy munkát, ezáltal bevételt, jó ügyfélvéleményt, továbbajánlást, az ügyfél nyert biztonságos villanyhálózatot, színvonalas kiszolgálást.

Érdemes végiggondolni a vállalkozásunknak mi a célja, mi az értelme? Ha nem tudjuk a választ, keressünk egy szakembert, aki segít meghatározni a célt és irányba tenni a vállalkozást. Ha ez megvan, újabb lépést tettünk a boldog vállalkozó lét irányába.

5.) Teljesítmény, siker a vállalkozásban

Egyértelműen boldogságérzetet kelt, amikor sikert érünk el. A cél az, hogy a vállalkozásunkban meg tudjuk élni a siker élményét. Ezért vállalkozunk. Az már más kérdés, ki mit tart sikernek. Miután a vállalkozás egyik célja a pénzügyi eredményesség, így a bevétel egyfajta siker, de nem az egyetlen. Ha csak az okoz örömet, ha kifizették a számlát, akkor valamit nem jól csinálunk.

Visszautalva az előző pontokra, a boldogsághoz szükséges a pénzen kívül örömérzet is a tevékenységet és a célokat illetően. Siker lehet egy pályázat megnyerése, egy kedves ügyféltől megrendelés, egy fejlesztés, változtatás, egy mérföldkő elérése, vagy akár egy jóleső ügyfélvélemény. Ünnepeljük meg a sikereinket! Álljunk meg pár percre, órára és örüljünk neki! Lehet rituálé a munkatársakkal, egy ünnepi ebéd, bowlingozás, bármi, ami nem munka.

Szeresd meg a vállalkozásod, ha elmúlt az első hév, szeress újra bele és garantáltan boldogabb vállalkozóvá válsz!

Ha úgy érzed nyomasztó teher nyomja a vállad, vedd igénybe a business mentálhigiénét egy 30 perces felmérő beszélgetés keretein belül, ahol kiderül hogyan tudlak támogatni. ITT megtalálsz.

Felíratokzás a hírlevelünkre

Felíratkozás előtt olvasd el, az Adatkezelési irányelveinket.

[acymailing_form_shortcode id="1"]