A Boldogság Világnapján, március 20-án mi másról lehetne szó, mint a Boldog Vállakozóról.
Nem ünnepeljük régen a boldogságot, mindössze 2013 óta. Pedig nemigen lehet olyan embert találni, aki ne akarna boldog lenni.
Mit nevezünk boldogságnak?
Folyamatos állapotot vagy pillanatokat?
Hiányát valaminek, mint a stressz, veszteség, bánat, vagy inkább egyfajta többletet, mint a megelégedettség, bőség, gazdagság, kicsattanó egészség?
Nos, a kutatók szerint pozitív érzelmekkel jellemezhető mentális állapot, aminek erőssége lehet változó, de az iránya mindenképpen pozitív. Sokan kutatták és kutatják a boldogságot. Egyikük, Martin Seligman összegyűjtötte a boldogság alkotóelemeit:
öröm, élvezetek
elmélyülés, elköteleződés
pozitív kapcsolatok
értelmes célok
teljesítmény, siker
Mi köze mindezeknek a vállalkozáshoz?
Akkor leszünk boldog vállalkozók és boldog emberek, ha a fenti alkotóelemeket be tudjuk emelni a mindennapjainkba és a munkánkba, hivatásunkba.
A vállalkozó munkája a vállalkozása, tehát érdemes foglalkozni a témával. Már csak azért is, mert Csíkszentmihályi Mihály híres magyar pszichológus flow élmény kutatója is megmondta, hogy a boldogság legtöbbször nem csak úgy megtörténik velünk. Sokkal inkább igaz, hogy tennünk kell érte. Tanulható az, ahogyan viszonyulunk a világhoz, egyfajta belső hozzáállás következtében érzünk boldogságot. Apró kis lépésekkel közelebb kerülhetünk a hőn áhított állapothoz.
Nézzük egyenként, mit tehetünk a boldogságért vállalkozóként Seligman modellje alapján:
1.) Öröm, élvezetek, pozitív érzelmek a vállalkozásban
Szerencsés esetben olyan tevékenységet választottunk vállalkozásunk fókuszának, ami örömet okoz. Ebben az esetben a mindennapokban találunk olyan tevékenységeket, amik örömet okoznak. Ha régebben volt ilyen, de mára már nem okoz örömöt, felmerülhet a kiégés esete. Olvassunk utána, mert ez a folyamat visszafordítható, ha időben lépünk.
2.) Elmélyülés, elköteleződés a vállalkozásban
Ha szeretjük, amit csinálunk, biztosan vannak olyan pillanatok, amikor belefeledkezünk a folyamatba. Ilyenkor megáll az idő, élvezzük, amit csinálunk. Ez a flow, azaz áramlat. Ha megvan ez a tevékenység, de ritkábban van rá időnk a mindennapok ügyintézései, adminisztrációja miatt, igyekezzünk kiszervezni az unalmas időrabló feladatokat és töltsünk minél több időt az élvezetes munkafolyamattal. Meghálálja magát ez a döntés.
3.) Pozitív kapcsolatok a vállalkozásban
A vállalkozást vizsgálva kapcsolataink a partnerek, beszállítók, ügyfelek, alvállalkozók, alkalmazottak. Egy nyomasztó kapcsolat sokat ronthat általános lelkiállapotunkon, kedvünkön. Igyekezzünk megszabadulni a romboló kapcsolatoktól. A vérünket szívó ügyfél hiába fizet sokat, hosszú távon nem éri meg. Ha egész nap rossz hangulat van az irodában egy savanyú, folyton zsörtölődő munkatárs miatt, az kihat a munkára is. Ne féljünk meghozni ezeket a döntéseket. Lesz jobb! Higgyünk benne! Nem arra biztató, hogy rúgjunk ki azonnal minden rosszkedvű vagy problémát hozó ügyfelet, alkalmazottat, hanem, hogy nyitott szemmel vizsgáljuk meg a kapcsolatunkat, kérjük meg a változtatásra és ha marad minden a régiben, fontoljuk meg a kapcsolat elengedését.
Jó légkörben szárnyalunk, ezt tudjuk. Keressünk olyan embereket magunkköré a vállalkozásban is, akikkel jól érezzük magunkat. Klasszisokkal élvezetesebb lesz a munka.
4.) Értelmes célok a vállalkozásban
Az életünknek akkor van értelme, ha vannak céljaink. Értelmes, előrevivő, világot jobbító célok. Nem kell itt a Föld megmentésére gondolni. Ha kiváló szakemberként villanyt szerelünk, akkor jobbá tesszük a világot azzal, hogy a sötétben maradt ügyfélnek megoldjuk a problémáját. Ha a veszélyes világítást megjavítjuk az óvodában. Ezzel elégedetté teszünk 20 ovist ,a szüleiket és az óvónéniket. Ilyen egyszerű.
De ehhez az is kell, hogy valóban jó szakemberek legyünk, odafigyelve végezzük a munkánk, pontosak legyünk, a munkatársaink udvariasan vegyék fel a telefont, a könyvelőnk időben lekönyvelje a számláinkat stb.
Így jó szolgáltatást nyújtunk, ami elégedett, boldog ügyfeleket szül. Mi nyertünk egy munkát, ezáltal bevételt, jó ügyfélvéleményt, továbbajánlást, az ügyfél nyert biztonságos villanyhálózatot, színvonalas kiszolgálást.
Érdemes végiggondolni a vállalkozásunknak mi a célja, mi az értelme? Ha nem tudjuk a választ, keressünk egy szakembert, aki segít meghatározni a célt és irányba tenni a vállalkozást. Ha ez megvan, újabb lépést tettünk a boldog vállalkozó lét irányába.
5.) Teljesítmény, siker a vállalkozásban
Egyértelműen boldogságérzetet kelt, amikor sikert érünk el. A cél az, hogy a vállalkozásunkban meg tudjuk élni a siker élményét. Ezért vállalkozunk. Az már más kérdés, ki mit tart sikernek. Miután a vállalkozás egyik célja a pénzügyi eredményesség, így a bevétel egyfajta siker, de nem az egyetlen. Ha csak az okoz örömet, ha kifizették a számlát, akkor valamit nem jól csinálunk.
Visszautalva az előző pontokra, a boldogsághoz szükséges a pénzen kívül örömérzet is a tevékenységet és a célokat illetően. Siker lehet egy pályázat megnyerése, egy kedves ügyféltől megrendelés, egy fejlesztés, változtatás, egy mérföldkő elérése, vagy akár egy jóleső ügyfélvélemény. Ünnepeljük meg a sikereinket! Álljunk meg pár percre, órára és örüljünk neki! Lehet rituálé a munkatársakkal, egy ünnepi ebéd, bowlingozás, bármi, ami nem munka.
Szeresd meg a vállalkozásod, ha elmúlt az első hév, szeress újra bele és garantáltan boldogabb vállalkozóvá válsz!
Ha úgy érzed nyomasztó teher nyomja a vállad, vedd igénybe a business mentálhigiénét egy 30 perces felmérő beszélgetés keretein belül, ahol kiderül hogyan tudlak támogatni. ITT megtalálsz.
Felíratkozás előtt olvasd el, az Adatkezelési irányelveinket.